Fabulospirit, frate

F

Citeam din Andreea Dvorkin si ascultam Nigel Kennedy&Kroke Quartet – niste melodii foarte misto balcano-evreo-tiganesti cantate de taraf si vioara clasica si mi-am dat seama cat de saraci suntem noi ca natie dupa ce am omorat jumatate din evrei si i-am exportat pe ceilalti, dupa ce am deportat la rusi jumatate din sasi si svabi si i-am exportat pe ceilalti, dupa ce tot felul de idioti au lot felul de decizii puriste despre spiritul national – alienandu-l de cel balcanic, dupa ce timp de atata timp nu am gasit o rezolvare a problemei tiganilor – sa reusim sa-i integram fara sa-i marginalizam.

Scria Dragos ceva mai devreme despre importul modelelor online din vest care nu au prins in .ro pentru ca nu raspundeam unor nevoi reale. Si intr-adevar exista un spirit national/balcanic/central-est european care are alte valori. Si zau ca nu e vorba de demarcatii religioase sau alte tampenii. Tin mai degraba de melanjul cultural: colonistii germani din intreaga regiune, enclavele evresti, influenta turceasca, tiganii nomazi. Influente mult prea repudiate o data cu fondarea statelor nationale, mai ales in tarile pudibonde/puriste din punct de vedere cultural, cum este si Romania – a carei natie se trage exclusiv in nobili dacii si uberspirituali daci.

Uneori, desi nu sunt deloc un dionisiac, ma gandesc ca poate ar trebui sa valorificam mai mult latura spiritual-cheflie. Cam ca natiile mediteraneene. Oricum nu putem sa avem rigoarea nemteasca sau harnicia japoneza.

About the author

8 comments

Leave a Reply to Victor Cancel reply

  • Da, uite, ai ridicat o problema destul de interesanta in postul asta… saracirea noastra din punct de vedere cultural. Si eu ma gandesc deseori cum ar fi fost daca evreii si sasii nu ar fi fost goniti/exterminati/whatever.
    Nu numai pentru ca minoritatile sunt, intrinsec, un fel de resursa, ci si vazand exemplul ungurilor din Ardeal. Am fost la festivalul muzicii vechi de la Miercurea-Ciuc saptamana trecuta si mi-am dat seama cat de intense sunt legaturile cu Ungaria in zona aia a tarii, si ce importante sunt colaborarile (de tot felul, nu numai in domeniul cultural). Tin minte ca multe din chestiile care aveau loc in Ardeal erau fix opera unor “minoriteri” de genul asta; in alte regiuni din Romania, initiativele comunitare sunt mult mai putine. Cred ca si din lipsa diversitatii entice. Printre altele. De fapt, si sasii si svabii mentin legaturi puternice cu cei plecati. Am fost recent sa vizitez niste niste biserici sasesti de prin Sibiu, ceea ce va doresc si dumneavoastra, si am constatat mirata ca satucurile alea uitate de lume primeau, de fapt, destul de multi vizitatori nemti. Ceea ce e bine. Problema e ca sasii nu mai sunt o masa critica care chiar sa aiba un impact si asupra celor din jur. Plus ca, in cativa ani nici n-o sa mai aiba cine mentine legaturile. 🙁 Chiar anul asta la TIFF am vazut un documentar misto pe tema asta.
    Pe de alta parte, chestia asta cu saracirea ca natie cred ca merge interpretata si literal. Mi-am adus aminte de teoriile lui Douglass North (nu stiu daca-l stii, e un istoric al economiei foarte interesant), care argumenta intr-un studiu cum o masura precum exilarea evreilor din Spania lui Filip al II-lea a contribuit la declinul Spaniei. Pe termen lung. Uneori chestiile astea de purificare etnica au efect de bumerang. Bine, contextul e diferit in cazul nostru, dar totusi…
    Ce citesti de Dworkin? Am citit si eu, e drept ca nu pe muzica balcanico-evreo-tiganeasca; ureche mea o asociaza mai degraba cu Ani DiFranco. Dar fiecare e liber sa-si aleaga soundtrack-ul care-i convine 🙂

  • Buna, Paula.

    Lung comentariu 🙂 Si bun. CIteam Razboiul impotriva tacerii. In anumite parti mi se pare un pic cam extremista, insa cred ca punerea problemei e corecta, mai ales in termeni de violenta conjugala si in privinta sanselor profesionale diferite. Cat priveste soundtrackul, asa sunt au mai balcano-eclectic 🙂 Apropo de muzica, acum vreo 2 luni mi-am downloadat italianul tau, toata discografia, dar mi-a crapat respectivul calculator.

  • haha, ce ma distreaza cand lumea se refera uneori la cutare italian ca fiind “al meu” 🙂 . Daca vrei, iti pot da eu discografia, dar nu stiu daca ti-ar placea, italianul meu era cam linistit, nu ca balcanicii astia dionisiaci cu care te delectezi tu 🙂
    Si eu tot Razboiul impotriva tacerii am citit, acum vreo cativa ani. Nu mai tin minte daca mi s-a parut extremista sau nu, oricum in privinta problemelor pe care le pune cred ca sunt de acord cu tine.

  • hehe, stii bine ca nu sunt eu prea dionisiac. si uneori chiar imi pare rau ca nu sunt. Uneori am impresia ca lucrurile nu se rezolva prin ratiune si dreapta chibzuinta si bun simt. Poate in viata asta ne lipseste revolta si fermecarea.

  • Unu mersi frumos de pontu cu Kennedy & Kroke, azi o vinit cdul si e nemaipomenit. Doi (nit-picking): Kroke nu e cvartet (cel putin pe cd is trecuti numa 3 membri), asa pricep si eu de ce Google nu gasea mare lucru cind cautam ‘kroke quartet’ 🙂

  • Ma bucur ca iti place, Victor 🙂 Cat priveste termenul de cvartet, in wikipedia spune ca ” In 2003, the band became a quartet when percussionist Tomasz Grochot joined, hence the album name Quartet.”

  • Daca nu mi-ar fi lene ar trebui sa editez intrarea din Wikipedia, Grochot e trecut pe toate albumele pe care apare ca “invitat”.

By admin

Recent Posts

Recent Comments

Archives

Categories

Meta